Der kommer altid masser af løbende nyheder i de nye versioner af AirBOSS!
Alt hvad der kommer af nyt, ligger ikke i den nye version fra starten. Derfor kan du i løbet af året, få adgang til at hente opdateringer med bl.a:
nye funktioner/features, handlinger og muligheder
tilretninger/justeringer på fx små ”ting”, der irriterer i dagligdagen
skærpet datasikkerhed
forbedret ydeevne, kapacitet og generel vedligeholdelse
optimering/opdateringaf cloud-backup (for at kunne benytte denne service, kræver det den sidste nye version af AirBOSS)
Det kan være kundeønsker eller ideer fra alle jer derude, som måske sidder og mangler en funktion i AirBOSS, som gør jeres hverdag nemmere.
Vi prøver så vidt muligt at opfylde alle ønsker, og er meget glade for, at vores kunder vil være med til at udvikle og komme med ideer til AirBOSS.
Én hoved-opdatering om året
Der kommer en hoved-opdatering til AirBOSS om året, så det er også kun en gang om året, man kan betale for at få opdateret sit program.
Det er 100 % frivilligt at opdatere sin AirBOSS, men vi kan ikke garantere og stå inde for eventuelle fejl og konflikter – f.eks. I forbindelse med nye opdateringer fra Windows, antivirusprogrammer, styresystemer osv. – som kan komme, hvis man kører med en ældre AirBOSS.
Der kommer hele tiden ændringer i forhold til de andre programmer man har på sin computer, så derfor skal AirBOSS også være opdateret, så alt kører og harmonerer med hinanden, så ikke nogle data går tabt og forsvinder.
Det du bl.a betaler for, i en opdatering er:
Adgang til løbende opdateringer/nyheder
Forbedret beskyttelse af dine data
Jævnlige sikkerhedsopdateringer
Opdatering vedr. bl.a GDPR (databeskyttelse)
Mulighed for support-tjeneste
Automatisk Cloud-backup
Stærkere mod virus og sikkerhedstrusler
Dette bliver opdateret, når du har den nyeste version af AirBOSS:
AirBOSS hovedprogram
moduler
ekstra brugere
ekstra regnskaber
Derved kommer du til at køre med det sidste nye i din AirBOSS, og sikkerheden er forsvarlig og vedligeholdt.
Vi anbefaler vores kunder at opdatere en gang om året, så vi også har mulighed for at yde support, hvis der skulle være brug for hjælp.
Men husk: det er helt op til dig selv, om du vil opdatere din AirBOSS.
Kør sikkert med din AirBOSS…..
Circuit Data I/S
AirBOSS bruges i dag til administration af hele virksomheden. Det er derfor vigtigt for din virksomhed, at du altid er opdateret med den sidste nye version.
Programmets brug optimeres løbende, f.eks. arbejder vi meget på hastighedsforbedringer, samt vedligeholdelse og forbedringer af eksisterende funktioner. Programafviklingen bliver hele tiden forbedret og mere stabil. Programmet bliver løbende optimeret til de nye styresystemer og til antivirus programmer. Der bliver arbejdet på bedre integration til andre programmer.
Som aktiv bruger af AirBOSS, er du med til at sikre den løbende udvikling og dermed også medvirkende til, at AirBOSS forbliver et tidssvarende program på forkant med udviklingen inden for økonomisystemer.
Opdateringen indeholder en lang række nyheder og forbedringer, som bl.a. er implementeret ud fra brugerønsker.
Nyt i AirBOSS Vers. 24.01 - 2023
Generelt (AirBOSS mini+basis+pro)
Tilpasning vedr. den nye bogføringslov
Moms-perioder opdateret. (Indlæses i momsperioder ved valg af Måneds/Kvartals/Halvårs)
BackupService opdateret til version 2.5
Email - Oauth2 og IMAP understøttelse
Forbedringer vedr. bilagsvedhæftning
Ny godkendelses funktion til importerede bilag til godkendelse af udgiftsbilag via E-mail.
Forbedringer vedr. bankafstemning
Forbedringer ved. genbestillingsfunktioner.
Nye søge-felteri vareliste
Opdatering vedr. EDI-indlæsning (bl.a. XML vedhæftes til oprettede dokument)
EDI
Integration til Woocommerce-internet-shop
Nyt i AirBOSS Vers. 23.01 - 2022
Generelt (AirBOSS mini+basis+pro)
Kreditor Køb/Betal - ny mulighed for fordeling af indkøb på flere drift-konti. (Knap [L] ved siden af Driftkonto)
Stickers kan indsættes flere steder, bl.a. Bilagsjournal, Debitor/Kreditor betaling, på Ordre, Tilbud m.fl. på Liste med Ordre, Tilbud m.fl. (Stickers indsættes med Ctrl+S - dobbeltklik på dem for muligheder)
Nyt felt til angivelse af Fast Avance Pct på Tilbud og Ordre. Kan angives i header, overføres til FastAvPct på varelinierne. (Budget-Panel skal være synligt, enables på tandhjul øverst til højre)
Ordre, Faktura kan opdatere kundeoplysninger fra kundekort selvom man står på kundekort. Arkivkasse/Opdater fra kundekort
ViewLog knap i Debitor/Kreditor betaling. (hurtig hop til dem man har besøgt tidligere)
Markerings-søgefunktion i Bilagsjournal
Markerings-søgefunktion i Budget
Faktura/Ordre-Formular kan opsættes til ikke at udskrive Varenavn2. (Varenavn-kolonne:Skip Navn2)
Gen-send-knap i Debitor/Email
Moms-perioder opdateret. (Indlæses i momsperioder ved valg af Måneds/Kvartals/Halvårs)
BackupService opdateret til version 2.0. Bl.a. ny mulighed for at lade backupservice program køre på server og angive tidspunkt for backup således at der ek.s. lettere kan laves backup om natten
Nyt i AirBOSS vers. 22.01 - 2021
Generelt (AirBOSS mini+basis+pro)
• Ny filstruktur. Data flyttet fra hovedmappe til undermapper
• Periodiseringsfunktion i finanskladden
• QR-kode mulighed i formulardesigneren. Kan eks benyttes til MobilePay-link
• Faste tekster til postering af indkøb i Kreditor køb/betal kan angives på kreditor
NemFaktura + EDI-modul
• Ny kontrol/advarsel-funktion i ToDo for om EDI er afsendt
Stykliste-modul
• Produktionsstykliste - medregn ikke ydelser i lager status-postering
Periodisering
Periodisering af indtægter og udgifter kan foretages via periodiseringsfunktionen (knappen [P]) i finanskladden.
Ved periodisering af en faktura sker følgende:
• Fordringen posteres som på alm. faktura på samlekonto eller KBG.
• Momsdelen bogføres som på alm. faktura på faktura-datoen,
• Drift-beløbet bogføres ikke - i stedet posteres drift-beløbet på status (periodiseringskontoen) til efterfølgende opsplitning.
• Der laves opsplitning (X antal posteringer) hvor driftbeløbet flyttes fra periodiseringskontoen til drift på den ønskede/beregnede periode dato
Indtastning af data til periodisering:
I Finanskladden markeres den drift-linie der ønskes periodiseret.
Der trykkes på knappen [P], så periodiseringspanelet vises.
Felter:
• Perioder: Her angives antal perioder (datoer) beløbet skal splittes op på
• StepMD: Her angives antal måneder mellem hver bogføringsdato (1 angiver fordeling pr måned, 12 angiver fordeling pr år)
• StartDato: Her angives dato for bogføring af første periode. (Kan være en anden end fakturadatoen)
• SlutDato: System-beregnet dato for sidste bogføring
• PeriodeKonto: Her angives konto der vil blive benyttet som statuskonto for periodiseringen
Benyt evt. simuleret bogføring for at se resultatet af en periodisering inden endelig bogføring.
Bemærk
Der er ikke så mange funktions-nyheder i 22.01. Dette skyldes at vi har brugt ressourcer på at forberede version 22 til ny database.
Version 22 kan nu køre med sql-databasen MariaDB (MYSQL).
Vi er imidlertid ikke helt færdige med at teste og vil derfor godt vente et par release-numre med at frigive til alle brugere.
Hold øje med opdateringer (evt. hjælp/opdatering) - vi regner med, at der kommer mange gode nyheder i løbet af året!
GDPR
Nye muligheder. Bl.a. mulighed for at angive passiv-status - så kunder ikke figurerer på lister - men bibevarer navn, m.v.
Layout ændringer
Nye ikoner. Mulighed for at Main-knapper laver PopUp (Venstreklik-funktioner), når musen føres henover. m.v.
Nemmere budget-konfiguration Automatisk oprettelse af budget-referencer til gamle-regnskaber. m.v.
PDF
Mulighed for at medsende PDF faktura kopi ved UBLfaktura.Det kræves, at man har PDF-modulet.
Stickers (Sticky Notes) Sæt Sticker på hovedmenu, varer, kunder eller leverandører. Ny Sticker laves med Ctrl+S. Kan i hovedmenu skjules/vises med knappen Stickers (nederst).
Opdatering vedr. BackupService
(Nødvendig i starten af 2019).
Opdatering vedr. AirBOSS App (findes p.t. kun til android)
Opdatering vedr. Mobile-exchange
Bemærk: AirBOSS 20 optimeres løbende og compileres i nyeste udviklingsmiljø.
Optimering til Windows 10
Optimering til nye computere
Bedre integration med andre programmer
Hastigheds forbedringer
Vedligeholdelse og forbedring af eksisterende funktioner
Mange andre nyheder og forbedringer vil komme i løbet af året.
Mængdepriser på kundeniveau
Mulighed for at lave aftale med enkelt kunde om specialpriser ved køb af flere ens varer.
Formularer på afdelingsniveau Med Afdelingsmodulet er der nu mulighed for at den enkelte afdeling har sit eget formular-layout.
Mulighed for fast Email-afsender
Afhængig af om der sendes til Debitor eller Kreditor (ved smtp). F.eks. hvis en medarbejder fra
salgsafdelingen eller bogholderiet sender mail til en leverandør, hvor der som fast procedure
ønskes svar fra leverandøren til indkøbsafdelingen.
Søgefunktioner til medarbejder-database Hvis man har mange medarbejdere, er der nu mulighed for at søge i medarbejderdatabasen samt
at vise medarbejder ud fra afdeling og arbejdsfunktion.
Sidst Solgt dato på varer
Giver bl.a. mulighed for at opsortere en liste over varer, der ligger på lager, men som ikke har været solgt i lang tid. Kan eks. benyttes i forbindelse med udsalg.
AirBOSS Android-App AirBOSS Android-App er en lille App, der kan benyttes af medarbejderen på farten til at se lagerbeholdning samt registrerer vareforbrug til ordre m.m.
Bemærk - App fås kun til Android.
For avancerede App-funktionaliteter henvises til vores samarbejdspartnere Minuba og Reeft.
Felt til Tilbudspris i TOF Til indtastning af tilbudspris. Feltet er "Passivt". Det vil sige, at det ikke benyttes som faktisk salgspris, men advarer/markerer hvis salgspris ikke matcher eller overstiger.
(Benyttes eks i forbindelse med AirBOSS Mobil-app).
Felt Til Budget timeforbrug i TOF Til indtastning af budgeteret timeforbrug. Advarer/markerer hvis timeforbrug ikke matcher eller overstiger.(Benyttes eks i forbindelse med AirBOSS Mobil-app).
Ekstern Backup af essentielle data
Mulighed for at opsætte AirBOSS til automatisk at tage backup af de mest essentielle data.
En komplet backup kan være meget stor, derfor kan det være hensigtsmæssigt med løbende backup af de mest essentielle data. Der kan vælges at data skal fremsendes til cloud.
Optimering af database Der arbejdes på at opdatere databasen med ny "database-motor". I første omgang flyttes den lokale arbejdsdatabase væk fra BDE.
Koncern-regnskab
Mulighed for at lave en samlet råbalance m.v. ud fra regnskaber med ens kontoplaner.
Den 25. maj 2018 træder EU’s Persondatabeskyttelseslov i kraft med nye strenge regler om beskyttelse af kunders persondata i virksomheden.
AirBOSS vers. 19 er forberedt for denne lov, og indeholder redskaber, der kan hjælpe dig med at overholde disse bestemmelser.
Delvis bogføring af bilag der er OK Har man mange linjer i kladden kan det være svært at overskue hvis der er meldt fejl på enkelte bilag i midten af alle bilagslinjerne.
Nu er der mulighed for at bogføre de linjer der kan bogføres, så kladden kun indeholder de linjer der skal kikkes på.
Standard statistik genveje Det kan være svært at tage stilling til hvilke x'er der skal sættes når der skal tages statistikker.
Nu er der genveje til en række standard statistikker.
Multirabat på varelinje I nogle brancher er der ønske om at kunne angive flere rabatter på een gang.
Det er nu muligt på en varelinje at angive og udskrive eks. 10+15+7 (%).
Rabatterne kan angives på kunden som fast "multirabat".
Ekstra brugerdefinerede felter til firmaoplysninger I system er der nu mulighed for at angive flere brugerdefinerede firmaoplysninger, som kan anvendes på formularer m.v.
E-mail-knap i dokumentlink Dokumenter og tekster i "Dokumentlink" kan nu nemt e-mailes til kunder.
Valg af afsender på e-mail Det er nu muligt at skifte afsender når der sendes e-mail via smtp.
Giver eks. mulighed for at vælge om der sendes fra firmaets hoved-e-mail eller en personlig e-mail
.
Stregkodepulje på batch Mulighed for automatisk tildeling af EAN-stregkoder til batch og varianter (samme pulje som findes på varer).
Opslag på KN8koder Plukliste med søgefunktion til angivelse af Intrastat/KN8koder
Ny Stykliste type ”StykTrans” Henter stykliste varenumre ind på ordre/faktura m.v. som separat varelinje.
Giver mulighed for at hente flere varer ind på en ordre ved kun at taste et nummer.
Valuta i saldolisten Visning af saldoer i valuta, ud fra den valuta der er benyttet på kunden.
Aconto-funktioner i Projekt Giver mulighed for at holde styr på aconto-fakturering på et projekt.
En sammentælling viser forhold mellem ordre og aconto-fakturaer.
Minuba-integration (modul) Mobilløsning til ordre og job-styring i marken. Se mere på www.minuba.dk